881 776 552 (całodobowo: wezwania do chorych, sprawy pogrzebowe)

Kościół od starożytności, przynajmniej od V wieku, obchodzi ustanowienie Eucharystii w Wielki Czwartek, odprawiając wieczorem uroczystą Mszę św. jako Paschę Nowego Zakonu, połączoną z procesją eucharystyczną. Dzień ten nazywano Dies Natalis Calicis (Dzień Narodzin Kielicha).

W XII wieku, w reakcji na herezje zaprzeczające rzeczywistej obecności Pana Jezusa w Najświętszym Sakramencie, potęguje się pobożność eucharystyczna, przy czym zaznacza się nowa tendencja, która coraz bardziej czyni z Eucharystii przedmiot kultu, gdy w starożytności uważano ją nade wszystko jako Świętą Czynność.

W XIII wieku doszło do ustanowienia specjalnego święta na cześć Najświętszego Sakramentu, które nazwano Bożym Ciałem. Promotorką tego święta była augustianka belgijska św. Juliana z Mont-Cornillon (1192-1258). Od 16 roku życia miewała dziwną wizję. Ukazywała się jej często jakaś gwiazda, jakby księżyc w pełni, mająca jednak jedną ciemną plamkę. Dopiero w 1210 r. zostało jej objawione, co ta wizja oznacza: glob księżycowy to Kościół wojujący, rozjaśniony promienną radością przez święta, wśród których brakuje jednak jednego – uroczystości ku czci Eucharystii.

Po 20 latach wahań św. Juliana, zostawszy przełożoną klasztoru, zdecydowała się wyjawić swe objawienia kilku duchownym, wśród których byli m.in. ks. Jan z Lausanne, kanonik przy kościele Św. Marcina w Liege (Leodium), o. Hugo z Saint-Cher, prowincjał dominikański, i archidiakon Jakub Pantaleon z Troyes. Uznali oni, że projekt święta ku czci Eucharystii jest z Bożego natchnienia. Przekonał się również bp Robert z Torote, biskup Liege, i w 1246 r. ustanowił na terenie swojej diecezji święto Bożego Ciała, które zaczęto obchodzić w roku następnym. Biskup zatwierdził też oficjum brewiarzowe, ułożone w porozumieniu ze św. Julianą. Kiedy ks. Hugo z Saint-Cher został kardynałem, jako legat papieski wprowadził to święto w krajach swojej legacji, to jest w Niemczech, Dacji, Czechach, Morawach i Polsce.

W 1261 r. został papieżem dawny archidiakon Jakub Pantaleon. 11 sierpnia 1264 r. Urban IV (takie imię przyjął on sobie), będąc w Oryieto, rozciągnął święto Bożego Ciała, bullą Transiturus, na cały Kościół. Podał następujące racje: przeciwstawienie się błędom heretyków, zadośćuczynienie za zniewagi wyrządzane Panu Jezusowi w Najświętszym Sakramencie, godne uczczenie pamiątki ustanowienia Eucharystii, która w Wielki Czwartek, ze względu na charakter Wielkiego Tygodnia, nie może być uroczyście obchodzona. Urban IV wkrótce potem umarł, a jego bullę ogłosił dopiero w 1317 r., włączając ją w kodeks prawa kanonicznego, tzw. Klementyny, papież Bonifacy IX. Święto obchodzono w czwartek po oktawie uroczystości Trójcy Świętej, a potem, gdy zniesiono oktawę, w czwartek po tej uroczystości.

W 1320 r. wprowadzono w Kościele procesję Bożego Ciała poza terenem świątyń, z udziałem całego duchowieństwa, władz cywilnych i wojska, cechów, stowarzyszeń itp., by oddać publiczny hołd Panu Jezusowi w Najświętszym Sakramencie. Od XVI wieku procesja ta była uświetniana w niektórych krajach, również w Polsce, przez inscenizacje. W XVI wieku wprowadzono zwyczaj wystawiania Najświętszego Sakramentu przez całą oktawę Bożego Ciała, który w Polsce pozostał, wraz z procesją eucharystyczną dookoła kościoła, mimo zniesienia oktawy liturgicznej.

Obecnie święto Bożego Ciała nosi oficjalnie nazwę: uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa. Przez swój udział we Mszy św. i procesji eucharystycznej okazujemy swoją wiarę i radość, że Jezus Chrystus pozostaje wśród nas w Najświętszym Sakramencie błogosławiąc nam i dając zadatek przyszłej chwały.

 

Pan Bóg, który pozostaje na świecie pod postacią chleba, który się tak unicestwia, czyż nie zasługuje na to, by Mu za to odpłacić bezgraniczną miłością? Pan Bóg dał siebie, a my i to, co dajemy, otrzymaliśmy od Niego. I dlatego miłość własna w duszy jest zdradą miłości.

Św. Maksymilian Maria Konf. 16 VI 1939 r.

 

 

Wg encyklopedii Catholicisme